Românul s-a născut poet?!? (Anda Adam – “Ajutor”)


Din ciclul “Mi-e frică, mi-e frică să dorm singurică”, Anda Adam lansează o melodie care se anunţă a deveni hit, din motive încă necunoscute ascultătorului de rând. La prima (şi ultima) audiţie, “Ajutor” pare a exprima drama demnă de telenovele a cantăreţei înşelate de iubitul său. Marius Moga este cel care a “schingiuit” portativul şi limba română, punându-şi semnătura pe această “tragedie” stereo-lacrimogenă. După ce a colaborat cu vecina cuscrei cumetrei colegului de bancă a verişoarei prietenului surorii Jessicăi Simpson şi a înregistrat în studioul unde a intrat cândva Snoop Dogg (aflat în căutarea disperată a unei toalete), Moga ţine morţiş să umple muzica mioritică cu hituri cauzatoare de otită acută.

Prima strofă exprimă suferinţa solistei înşelate, în încercarea sa de a stoarce câteva lacrimi ascultătorului: “Telefoane după miezul nopţii, iar îmi spui că trebuie să pleci, / Te-ntreb ce s-a întâmplat şi zbieri: «Femeie, tre’ să înţelegi!» / Poate-s nebună fiindcă-ncerc să te ţin lângă mine, poate tu nici nu-ţi doreşti. / Cum poţi să te întorci mereu să-mi spui că mă iubeşti ?” Se poate observa confuzia la care este supusă Anda (cauzată de şocul emoţional teribil), trimiterea la nebunie fiind doar o scuză lamentabilă pentru calitatea îndoielnică a melodiei. Nararea faptelor adulterine continuă în antereferen, unde începe să apară sentimentul de teamă, urmare a coşmarului de nedescris: “Simt parfum de damă, nu-i al meu, mi-e teamă că te faci iar vinovat. / Poţi să scoţi din ramă poza mea, mi-e teamă că povestea s-a încheiat.”

Trebuie să recunosc faptul că, prima dată când am ascultat refrenul acestui cântec, am crezut că este interpretat de Romaniţa Iovan. “Nu ştiu cine eşti, ce doreşti, ajutor! / E cineva în casa mea, la mine-n dormitor!” (o fi girantul…) “Mă strigă pe nume, nu ştiu cine e, / Strig 911, cineva să vină repede / Să mă salveze.” Din cauza traumelor sau a nivelului ridicat de silicon din organism, creierul cântăreţei pare să aibă de suferit, amnezia totală facându-şi simţită prezenţa. Iar faptul că ea se sperie cumplit la vederea iubitului, mă face să mă îndoiesc de calităţile fizice ale acestuia. Disperarea pricinuită de afecţiunile psihico-sentimentale o obligă pe Anda să strige un număr de telefon în loc să îl formeze, aşa cum ar fi fost normal. Sau poate că domnişoara este fericita posesoare a unui telefon mobil cu apelare vocală, acesta fiind un aspect vital pentru cultura noastră generală. Oricum, aceste versuri ne demonstrează că, în cazul unei situaţii reale de criză, ea nu ar fi în stare să cheme poliţia nici cu cinci telefoane în braţe. Lălăiala de la finalul refrenului (“A-ha-ha”) întăreşte ideea că, deşi sentimentele nu pot fi exprimate în cuvinte, ele pot fi perfect înţelese de toţi atunci când iau forma unor onomatopee.

În strofa a doua, Anda pare să-şi fi recăpătat parţial memoria, care încă nu funcţionează la parametri normali: “M-ascund, nu mai vreau să te-aud, nu-nţelegi, nu te mai cunosc, / Poate m-am lovit la cap, memoria îmi merge tot mai prost.” (ăsta pare a fi un caz clar de violenţă domestică…) “Vreau să pleci, vreau să-ţi iei amintirile, te şterg din viaţa mea, / Mereu a doua şansă-mi ceri, nu, nu mai merge aşa.” Brusc, Anda renaşte din propria cenuşă (ca o veritabila pasăre Phoenix nelovită de gripă aviară), accentuând ideea de femeie puternică. Totuşi, ştergerea despre care vorbeşte se poate realiza foarte simplu, printr-o banală apăsare a tastelor Shift-Delete. Nu atât ştergerea iubitului din viaţa ei, cât a melodiei din calculatoarele noastre.

Cică românul s-ar fi născut poet. În acest caz, nu cred că e prea târziu să îşi caute altă meserie.

Lasă un răspuns

