Francofilia salvează România


Azi dimineaţă, după o emisiune obositoare (în care am încercat să fac un nou record la Solitaire), m-am hotărât, ca de obicei, să plec acasă. Însă, în faţa sediului Pro TV, ce să vezi? O mulţime de copii cu steguleţe, adunaţi în jurul unei scene goale. Pentru că se auzea muzică, am vrut să aflu cine cântă. După îndelungi căutări pe scenă, după scenă, pe lângă şi pe sub scenă, mi-am dat seama că ce se aude e doar playback-ul unuia de pe o casetă piratată. Asta înseamnă că acei copii nu s-au adunat pentru un concert întârziat de 1 iunie. Am întrebat pe cineva ce se întâmplă acolo şi mi s-a spus că se sărbătoresc Zilele Francofiliei. Pardon, cacofoniei. Francofoniei, am vrut să spun. Un lucru ciudat, ţinând cont că în toată ţara s-a cam terminat cu francofilia. Dar nu asta e partea cea mai ciudată. Am uitat să vă spun că, vocea de pe caseta care lălăia în urechile noastre, cânta o melodie în limba italiană. N-am înţeles eu prea bine ce legătură au italienii cu franco-cacofonia dar, probabil că organizatorii ştiu mai bine. Totuşi, măcar din greşeală, ar fi trebuit să încerce şi o melodie în limba franceză. Pentru ca “spectacolul” să fie complet, unii copilaşi s-au îmbrăcat în costume tradiţionale. Româneşti şi arăbeşti. Arătau sărmanii ca nişte terorişti pitici ce încercau un atentat la o paradă gay. Or fi francofone câteva ţări arabe, dar mai potrivit era să-i îmbrace pe copii în costume africane, pentru că acolo au avut francezii cele mai multe colonii. Însă, nici asta nu e treaba mea. Bine, mai erau unii ce purtau costume tradiţionale ţigăneşti, dar cred că ăia nu erau acolo pentru francofonie. Revenind la africani, bine că s-au întors în triburile lor, că mi-au stricat televizorul de râs. Ţin minte că la un buletin de ştiri, un reporter l-a întrebat pe un diplomat dintr-o ţară bananieră ce părere are despre clădirile noastre. Clădiri care nu erau decât nişte banale blocuri din Bucureşti. Respectivul aborigen, al cărui nume nu l-am reţinut (parcă îl chema Hubba-Bubba nu-ştiu-cum), s-a minunat foarte tare şi a declarat că la el în ţară nici peste o mie de ani nu or să apară asemenea clădiri. Doamne fereşte… Unde naiba locuiesc ăia? În copaci? În corturi? Văzându-i uimirea de pe faţă, mă întreb unde or fi fost cazaţi oaspeţii africani. La vreun hotel de lux sau în parcul Herăstrău? Acolo cred că ar fi fost cel mai potrivit. Păi, copaci în care să doarmă sunt destui, lacul e aproape în caz că li se face sete, iar dacă li se face foame, pot vâna liniştiţi turmele de maidanezi. Şi ca să fie tacâmul complet, acelaşi papuaş şi-a dat cu presupusul despre minunea apariţiei respectivelor clădiri. Cică, după părerea lui, Ceauşescu sau Dracula au construit acele blocuri. Or fi clădiri vechi în capitala noastră, dar parcă n-ar rezista ele 600 de ani. Iar Ceauşescu cred că avea alte treburi decât să-şi rupă oasele în încercarea vitează de a construi singur câteva mii de blocuri. Bine că Hubba-Bubba nu a zis că blocurile au apărut la noi printr-o minune, ca un dar din partea zeilor. În fine, cel mai tare a fost preşedintele Gabonului, Omar Bongo. Bingo ăsta le-a cerut consilierilor săi să-i aranjeze o întâlnire cu bunul său prieten, Nicolae Ceauşescu. Aceştia, de frică să nu fie pedepsiţi (a se citi “mâncaţi”) de către preşedintele lor, l-au dus pe Ping-Pong al lor la mormântul Ceauşeştilor ca să se convingă singur că nea Nicu e puţin ocupat. Nu ştiu dacă cererea gibonului (parcă aşa se numesc locuitorii Gabonului) e atât de absurdă. Cum la ei practicile vrăjitoreşti de gen voodoo sunt des întâlnite, probabil că omul a cerut de fapt o şedinţă de spiritism. O fi încercat să comunice în modul ăsta cu Ceauşescu de la el din ţară dar, din cauza conexiunii proaste, a preferat să îl apeleze direct de la sursă. Nu trebuie să fim răi cu săracul Pongo. E atât de uşor să râzi de cineva, decât să încerci să îi înţelegi cultura (fie ea şi de cartofi sau curmale).

Bine că s-a terminat comedia asta numită francofilie (francofonie! ce naiba am?), că ne-am cam săturat de atâta umor negru. Negru din cauza oaspeţilor noştri coborâţi din cocotieri, bineînţeles. De fapt, cred că am înţeles de ce s-au chinuit ai noştri atât să organizeze ceva complet inutil. Se zvoneşte pe mapamond că am fi pe ultimile locuri în lume în ceea ce priveşte nivelul de trai al populaţiei. Chiar şi pe lista neagră a Al-Quaida suntem ultimii. Iar ai noştri au organizat francofilia asta ca să demonstreze tuturor că prin Africa există unii cu mult mai înapoiaţi decât noi. Aşa s-ar explica prezenţa la Bucureşti a triburilor de cercopiteci de pe continentul negru (negru de supărare că noi avem blocuri şi ei nu). Într-adevăr, francofilia salvează România.

În altă ordine de idei, mi-am răpit puţin din timpul dedicat Solitaire-ului ca să cuget la semnificaţia unor cuvinte din dex. Pedofilia este atunci când cineva şi-o trage cu un copil. Zoofilia este atunci când cineva şi-o trage cu un animal. Columbofilia nu este atunci când cineva şi-o trage cu Irinel Columbeanu, deşi ar trebui. Pentru Monica, aşa ceva se numeşte gerontofilie. Sau zoofilie… Ori necrofilie… Printr-o logică chinuită, rezultă că francofilia este acea chestie în care cineva şi-o trage cu unul sau mai mulţi francezi. Înseamnă că fotbaliştii de la Steaua sunt francofili, pentru că francezii de la Olympique Lyon le-au cam tras-o. Sper că vor fi francofili şi cei de la Rapid atunci când vor juca cu Paris St. Germain, dar activi şi nu pasivi ca războinicii lui Becali. Dacă nu, mai organizăm un „sommet” (se spune summit!!!) la care o să îl chemăm pe Bongo şi pe canibalii săi, să ne mănânce bananele. Ştiu că n-are legătură cu fotbalul dar îl facem doar aşa, din plictiseală, ca să vedem cât de tari sunt africanii în limbă (franceză, nu vă gândiţi la prostii). Până atunci, au revoir francofonie, welcome americanofilie!

Lasă un răspuns

